Interviuri

Profesorul Valentin Șelaru „Copiii trebuie să vină la școală cu ”cei șapte ani de acasă”, de care responsabili sunt părinții și tot ei trebuie să fie interesați despre ce și cum învață copiii lor”.

După aproape patru decenii de activitate în școală, Valentin Șelaru nu stă cu mâinile în buzunar. El a decis că societatea are nevoie de cunoștințele sale, mai ales că e criză în țară de profesori de matematică și fizică. Învățătorul de fizică are recomandări pentru a îmbunătăți imaginea școlii. Eforturi trebuie însă să facă nu doar guvernul, ci și societatea. Vă invit să îl cunoaștem mai bine și să vedem care sunt soluțiile.

Cine este Valentin Șelaru?
M-am născut în Ucraina la 15 septembrie 1952 în regiunea Lugansc. În anul 1984 am absolvit Universitatea Tehnică din Moldova specialitatea electrificarea agriculturii având calificarea inginer – electrician. După aceasta, am activat în calitate de profesor și director adjunct pe instruire și educație la
Școala Profesională din Cărpineni timp de 34 de ani. După pensioare am decis să nu stau degeaba. În prezent sunt profesor de fizică la Liceul Teoretic ”Ștefan Holban”.

Care este cea mai frumoasă amintire din cariera dvs de pedagog?
Una dintre cele mai frumoase amintiri este cea când la lecția mea de ”Utilaj electric al tractoarelor și automobilelor” a asistat președintele Comitetului pentru Învățământul Profesional Tehnic din Moldova, d-nul Cicada. La analiza lecției dumnealui a spus:”Am învățat și eu la universitate construcția releului regulator de tensiune pe tranzistoare, dar pentru prima dată acum am înțeles principiul de lucru al acestui aparat. Dvs ați explicat pe înțelesul tuturor.”
O altă amintire ține de ziua în care am realizat ora demonstrativă pentru atestarea la gradul întâi didactic, la care au asistat domnii T. Ambros, șeful
catedrei de ”Electromecanică” de la Universitatea Tehnică din Moldova și S.Țaranovici, directorul Colegiului de Electronică. La finele lecției, ei
și-au propus să petreacă analiza lecției la director în birou ca să audă și dumnealui ce cadru prețios are în școală, propunîndu-mi totodată să trec cu serviciul la catedră. Am refuzat.

Mai avem prezență la școală la moment când tot mai mulți tineri emigrează?
Problema migrației este una pentru toată țara. La Liceul Teoretic ”Ștefan Holban” din comuna Cărpineni avem 641 de persoane. Clasele gimnaziale și liceale sunt complete. Clasele liceale au numai profil umanist. Conducerea liceului, colectivul pedagogic depun toate eforturile ca în viitorul an de studii să înmatriculeze elevi și la profilul real.

Care sunt problemele de la sat astăzi ?
Problema cea mai dureroasă pentru locuitorii satului este lipsa locurilor de muncă. Aceasta la rândul ei crează problema migrației masive.Ca rezultat
populația satului se reduce. Tot mai multe case părăsite avem în localitate. O altă problemă sunt drumurile rele, cu toate că primăria, consiliul local încearcă să amelioreze situația prin implicarea cetățenilor la contribuția financiară și procurarea materialelor. Bolovanul s-a mișcat din loc, dar mai sunt încă multe de făcut. Pentru locuitorii din Cărpineni problemele cu apa potabilă a fost rezolvată prin construcția unei rețele ramificate, care practic alimentează tot satul grație proiectului finanțat de către guvernul elvețian.
Acum se implementează proiectul regional de evacuare și prelucrare a deșeurilor menagere.

Dar care sunt problemele școlii? De ce a căzut foarte mult imaginea ei în societate?
Una din problemele cheie ale școlii este lipsa cadrelor didactice tinere. Nu avem studenți la matematică sau fizică în republică la universități. O altă problemă sunt salariile neatractive, care nu permit un trai decent pentru pedagogi, iar pentru cei tineri care mai înființează o familie și mai au nevoie și de un loc de trai e mare de tot. Eu n-aș zice că imaginea școlii a căzut în societate. Mai degrabă atitudinea societății față de școală a căzut. Astăzi față de școală sunt mari cerințe, dar care e investiția în școală? Unde-i activitatea părinților, care la rândul lor sunt responsabili de educația copiilor?

Cum își poate recupera școala imaginea de altă dată?
Pentru a recupera imaginea școlii e necesar să schimbăm mentalitate oamenilor. În primul rînd copiii trebue să vină la școală cu ”cei șapte ani de acasă” de care responsabili sunt părinții și tot ei trebue să fie interesați despre ce și cum învață copiii lor. E necesar de completat școlile cu profesori tineri bine instruiți. Totodată programele școlare trebuie să fie ajustate după cerințele și necesitățile elevilor, iar aceștia să fie ghidați în orientarea profesională.

Cât de bine sunt pregătiți tinerii pentru ziua de mâine?
La această întrebare mi-e greu să răspund deoarece predau pentru clasele a 7 și a 8. Ei nu se prea gândesc deocamdata la ziua de mâine. Spun că mai au timp.

Dacă ar fi s-o luați de la început, ce meserie ați alege? De ce?
Tot pe aceasta. Îmi place ceea ce fac și încerc să fac lecțiile ca să placă și elevilor.

Ce faceți în timpul liber?
În timpul liber îmi place să îmi îngrijesc livada, s-o stropesc la timp. Navighez pe rețelele de socializare, vorbesc cu copii plecați peste hotare,urmăresc știrile de pe regional.md, citesc ziarul ”Curierul de Hâncești”,
ascult postul de radio ”Pro Mingir”. Urmăresc meciurile de fotbal. Mai repar aparate electrice și electronice.

Ce nu aveți încă, dar vă doriți foarte mult?
Totul e ok, dar nu am copiii și nepoții lângă mine.

Credit foto: Valentin Șelaru

Articole asemănătoare

INTERVIU cu Denis Midone: „Succesul vine cu timpul și doar prin muncă”

Svetlana Gabură

INTERVIU cu Jăka Banditu’: Motivul emigrării în S.U.A., rapul de acasă, noul album, hateri și influenceri

INTERVIU cu Ghenadie Râbacov: Cât de actual este scrisul de mână şi dacă mai sunt şanse să revenim la caligrafia de odinioară

Redacția Regional
Se încarcă....