Extern Politică

Alegeri prezidențiale în Belarus: bătălia televiziunii împotriva internetului

După ani de apatie politică, belarusii manifestă un interes fără precedent pentru alegerile prezidențiale din 9 august. Mass-media, care acoperă campania electorală într-o manieră destul de polarizată, nu face excepție.

Televiziunea, care rămâne cea mai populară platformă de informare în rândul belarusilor, se află sub controlul absolut al statului. Prin urmare, adversarii lui Alexander Lukashenko trebuie să se bazeze pe Internet pentru a transmite ideile lor potențialilor alegători.

Judecând după mitingurile de stradă din toată țara, organizate prin site-uri web independente și rețele sociale, opoziția se descurcă destul de bine.

Potrivit experților, aceste mitinguri au fost cele mai mari de la protestele împotriva falsificării alegerilor prezidențiale din decembrie 2010, care s-au încheiat prin represiune violentă asupra protestatarilor.

O astfel de activitate a rivalilor l-a îngrijorat aparent pe Lukashenko, care a avertizat deja că ar putea implica militarii în lupta împotriva nesupunerii și a sugerat, de asemenea, revocarea acreditării presei occidentale pentru „apelul la revolte” în timpul difuzărilor mitingurilor de opoziție.

Controlul srict

Timp de mai mulți ani, mass-media din Belarus a fost nevoită să lucreze în conformitate cu reguli stricte și în conformitate cu legislația strictă care reglementează mass-media.

Ministerul Informațiilor acordă o atenție deosebită presei private, în special celor care susțin opoziția.

Belarusul se află pe locul 153 din 180 de țări în clasamentul „Reporters Without Borders” din 2020 pentru libertatea presei.

„Jurnaliștii și bloggerii care critică guvernul belarus se confruntă cu amenințări și arestări. Principalele site-uri de știri sunt blocate, accesul la informații este restricționat și nu există diversitate în mass-media”, a explicat organizația.

Jurnaliștii și bloggerii care critică autoritățile din Belarus se confruntă cu amenințări și arestări
Jurnaliștii și bloggerii care critică autoritățile din Belarus se confruntă cu amenințări și arestări

„Statul controlează pe deplin toate canalele TV. Există mai multe media independente, dar sunt în mare parte obligate să lucreze din străinătate, iar autoritățile continuă să le persecute. În special, acest lucru se aplică canalului Belsat cu sediul în Polonia, deși acum aceasta se întâmplă mai rar decât în ​​trecut.” – Adăugă „Reporters Without Borders”.

„Singura platformă mass-media cu adevărat pluralistă din Belarus rămâne Internetul”, a scris IREX în raportul de sustenabilitate pentru media 2018, așa cum rezultă din activitățile online active ale candidaților din opoziție.

Rolul de lider al internetului este recunoscut de autorități. În ultimii șase ani, Belarusul a adus trei modificări la legislația mass-media pentru a consolida controlul asupra resurselor web.

Televizorul ca principal element vocal al statului

Autoritățile din Belarus acordă o atenție deosebită televiziunii. Toate cele nouă canale TV digitale gratuite sunt controlate de stat.

Singurii lor concurenți sunt canalele rusești, care, însă, nu au fost încă foarte active în acoperirea campaniei electorale din Belarus.

Printre alternativele companiilor TV de stat se numără Belsat, un canal TV care operează din Polonia și este finanțat de țările occidentale. Poate fi urmărit în Belarus prin satelit, fiind accesibil la aproximativ un sfert din populație, precum și pe Internet. Însă este exclus din rețelele de cablu.

Cele trei canale TV principale de stat – Belarus 1 (și versiunea sa internațională prin satelit Belarus 24), ONT și STV – acoperă aproape în mod egal evenimentele din Belarus. Aceștia vorbesc destul de restrâns despre campania electorală, dedică o cantitate imensă a timpului de emisie declarațiilor lui Lukashenko și vorbesc extrem de negativ despre rivalii săi.

Potrivit unui studiu realizat de Sense Analytics în parteneriat cu proiectul IQ al Belarus Press Club, ponderea emisiunilor cu o „narațiune ideologică pronunțată” în unele zile din iulie a fost de până la 71%. Acestea sunt reportaje în care s-a vorbit cu entuziasm despre contribuția lui Lukashenko la stabilitatea, independența și prosperitatea țării.

În ceea ce privește rivalii președintelui actual, la începutul campaniei, canalele statului din Belarus i-au ignorat pur și simplu. Dar mai târziu, radiodifuzorii și-au schimbat abordarea și au început să reproducă în mod activ insultele președintelui împotriva lor și să acopere hărțuirea lor de către ofițerii de ordine în detaliu.

În special, Belarus 1 și ONT și-au arătat propriile „investigații” asupra lui Viktor Babaryk, unul dintre principalii rivali ai lui Lukashenko, care a fost arestat în iunie sub acuzația de infracțiuni financiare și interzis să candideze la alegeri.

Bloggerul de opoziție Serhiy Tikhanovsky, care este și el în arest, și Valery Tsepkalo, un alt oponent al președintelui care nu a fost înregistrat ca candidat, au devenit și antieroi ai reportajelor critice.

Nu se vorbește despre mitingurile de opoziție pe canalele de stat, cu excepția reducerii acestora.

Singura modalitate prin care politicienii din opoziție ajung la audiența presei de stat este prin două discursuri de 30 de minute la televiziunea de stat și alte două la radio, care sunt disponibile legal pentru candidații înregistrați.

Presa nu a jucat un rol major în actuala campanie, dar statul a început să le folosească din ce în ce mai mult pentru a denigra adversarii lui Lukashenko.

De exemplu, în iulie, columnistul Andriy Mukovozchyk a scris un articol sexist în ziarul principal de stat despre „marea revoltă” a principalului candidat la opoziție, Svitlana Tikhanovska și aliații ei.

„Revoluția rețelelor sociale”

Principala platformă pentru candidații alternativi a devenit Internetul, care nu numai că ajută la promovarea ideilor de opoziție, dar și elimină mitul presupusului sprijin unanim al lui Alexander Lukashenko în Belarus.

Lydia Yermoshina, șefa Comisiei Electorale Centrale (CEC), a cerut chiar o „revoluție social media” și a sugerat că unele dintre tacticile „manipulatoare” ale opoziției sunt munca tehnologilor politici străini.

Datorită site-urilor web și rețelelor de socializare, candidații de opoziție au reușit să aducă mii de oameni în piețele orașelor din Belarus, punând astfel capăt speranțelor guvernului pentru alegeri pașnice.

Aceste alegeri din Belarus arată complet diferit

Fluxurile video de la mitinguri au jucat un rol special în campania curentă, ducând la arestări a mai multor jurnaliști și bloggeri.

Serhiy Tikhanovsky, de exemplu, a câștigat popularitate datorită blogului politic pe YouTube „Țara pentru viață”, care are în prezent 261.000 de abonați.

O serie de alți bloggeri, printre care Oleksandr Kabanov, Igor Losik, Volodymyr Tikhonovych și Volodymyr Neronsky, au fost de asemenea arestați.

Telegramul a devenit aproape cea mai importantă sursă de informații pentru belarusii din opoziție, cu cele mai recente informații despre proteste și arestări.

Cel mai popular canal NEXTA (peste 300.000 de abonați) este găzduit de un tânăr blogger Stepan Svetlov, cunoscut și pentru filmul său critic despre Lukashenko, care are peste 2,7 milioane de vizualizări pe YouTube.

Alte canale populare pe Telegram sunt „Basta!”, „Real Belarus” și „My Country Belarus”.

Internetul este folosit în mod activ și de către autorii de meme, poezii, videoclipuri și cântece despre Lukashenko, care s-au răspândit în special prin grupuri precum „Хватит бояться” (Ajunge să ne temem) pe Facebook. De asemenea, pe Facebook se strâng bani pentru a ajuta activiștii să plătească amenzile mari pentru participarea la protestele neautorizate. O astfel de inițiativă a strâns peste 160.000 USD.

Articole asemănătoare

Astăzi se desfășoară alegerile prezidențiale în Belarus

TRAGEDIE în Alaska! Două avioane s-au ciocnit în aer. Toți pasagerii au murit

Redacția Regional

VIDEO: „Tornade” de țânțari într-o regiune din Rusia. Imagini desprinse parcă dintr-un film de groază

Svetlana Gabură
Se încarcă....